Nyps och Nyps 2020 i sommar

Snart är sommaren här och med den kommer en del att tänka på för dig som arbetar i Nyps och Nyps 2020. Vi har listat information och bra råd längre ner i texten.

En kub i tre nyanser av lila. Under den står det "Nyps".

Support

Supporten är bemannad hela sommaren men begränsad under veckorna 27 - 31. Komplicerade och/eller tekniska ärenden kan under de veckorna ta längre tid att åtgärda.

Tänk på att registrera supportärenden via Nyps servicesida.

Information och tips

  • För att kunna registrera beslut måste det finnas öppna perioder i Nyps. Det här görs i Nypsadmin Agresso och sker i samband med månadsskiften. Om de som normalt administrerar det här har ledigt måste det finnas ersättare för personerna.
  • Tillväxtverkets Agresso kommer vara öppet hela sommaren. Om ni har stödmottagare som ansöker om utbetalning i Min ansökan ska du som handläggare se till att de har behörighet. Det gör du genom att rätt e-postadress eller e-legitimation finns upplagd bland kontakterna på ärendet.
  • Det måste finnas ersättare för era lokala systemadministratörer om de är lediga. Dessa personer ger vid behov nya lösenord till Nyps 2020 samt skapar nya användare och ger behörigheter till stödtyper och roller.
    För Tillväxtverket gäller andra rutiner för skapande av nya användare och lösenordsbyte.
  • Under sommaren kan vissa användare få tillfälliga behörigheter - till exempel Beslutsfattare. Det är viktigt att behörigheten inte tas bort förrän aktuella ärenden för beslutsfattaren är beslutade. Om behörigheten tas bort för tidigt kommer ärendena att fastna.
  • Är du osäker på när ditt lösenord behöver ändras? Byt redan nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
  • Tänk på att KAP för administratörer finns i Citrix.