Ny förbättrad rutin för fakturering av återkrav

Nu kan du skicka fakturaunderlag för återkrav med hjälp av en mall.

För att skicka fakturaunderlag vid återkrav kan du använda mallen "Fakturaunderlag: SC3300". Mallen är i PDF-format och kan fyllas i direkt i dokumentet, du måste ladda hem filen för att kunna öppna den. Denna mall, framtagen av Statens Servicecenter, är utformad för att underlätta insamling av fakturaunderlag vid återkrav.

Rutinen är särskilt framtagen för regioner i Sverige, som svar på återkommande önskemål. Om du arbetar på en länsstyrelse eller annan myndighet och vill börja använda denna rutin, kontakta Tillväxtverkets ekonomiavdelning via e-post: Ekonomi.easit@tillvaxtverket.se.

Beställ faktura av återkrav

På sidan "Beställ fakturering av återkrav Öppnas i nytt fönster." kan du påbörja ditt arbete med att skicka faktura för återkrav. Sidan ligger under "Support" på Nypscentralen.se, där hittar du också fler beställningar som du kan göra.

Instruktioner för att upprätta fakturaunderlag för återkrav (SC3300)

Följ nedanstående steg för att upprätta ett fakturaunderlag enligt mallen SC3300. Notera att konteringsraden inte behöver fyllas i.

  1. Ladda ner och fyll i mallen
    Ladda hem PDF-filen "Fakturaunderlag SC3300 (PDF) Pdf, 2.6 MB, öppnas i nytt fönster." nedan och fyll i relevanta fält. Under ”Fakturatext och belopp” samt ”Kontering” kan du lägga till fler rader vid behov.
  2. Skicka fakturaunderlaget
    Skicka den ifyllda filen till: Ekonomi.easit@tillvaxtverket.se. Använd följande ämnesrad i mejlet: "Fakturaunderlag återkrav – Ärende ID: [ärende ID]"
  3. Faktureringsprocess
    Tillväxtverket skickar ärendet vidare till Statens servicecenter, som ansvarar för administration och fakturering.
  4. Följ upp betalningsstatus
    För att få information om fakturan har betalats, skicka ett meddelande till Ekonomi.easit@tillvaxtverket.se. Ange följande ämnesrad i meddelandet: "Fakturainbetalning återkrav – Ärende ID: [ärende ID]"

    Tillväxtverket kan då återkoppla status på fakturan. När fakturan är betald kan den ansvariga handläggaren lägga in en tjänsteanteckning i ärendet att inbetalningen är registrerad. För att få återkoppling om betalningsstatus behöver du kontakta Tillväxtverket ekonomiavdelning.

    Observera att fakturan hanteras i cirka 40 dagar, vilket inkluderar 30 dagars betalningstid samt ytterligare tid för administrativ hantering.

Mall för fakturaunderlag

Ladda hem "Fakturaunderlag: SC3300 (PDF)" nedan och fyll i uppgifterna.

Tillväxtverkets ekonomiavdelning

E-post: Ekonomi.easit@tillvaxtverket.se.