Tillväxtverkets utveckling av Försumbart stöd/de minimis
Ett vanligt sätt att hantera stöd till företag i projekt är att tillämpa EU:s bestämmelser om stöd av mindre betydelse, så kallat försumbart stöd/de minimis. Försumbart stöd/de minimis regleras sedan 2024-01-01 med kommissionens förordning (EU) nr 2023/2831, som innehåller en del nyheter.
Varje organisation som beslutar om försumbart stöd/de minimis-reglerna ansvarar för att känna till vilka regler som gäller och för att ha en tydlig rutin för hur arbetet ska genomföras. För att bevilja försumbart stöd/de minimis behöver organisationen ha legal grund, och stödet måste alltid beviljas innan själva stödet till företaget ges.
Vad säger nya förordningen?
En del i den nya förordningen är att alla medlemsstater från och med 1 januari 2026 ska registrera beviljat stöd av mindre betydelse i ett centralt register. Registret kan vara nationellt, eller så kan medlemsstaterna använda det register som kommer utvecklas på unionsnivå. Förordningen preciserar vilka uppgifter vi ska samla in. Stödet ska registreras inom 20 arbetsdagar från det att stödet beviljades. Registrerade uppgifter ska bevaras i tio år från beviljandet. Om medlemsstaten använder ett nationellt centralt register så ska aggregerade uppgifter lämnas in till kommissionen senast 30 juni varje år.
För att kunna möta kravet om att registerföra beviljade stöd, samt för att effektivisera hanteringen av ansökningar av försumbart stöd/de minimis, utvecklar Tillväxtverket just nu Min ansökan och Nyps.
Vilken utveckling pågår?
Innan försumbart stöd/de minimis beviljas, ska handläggaren kontrollera vilka stöd, till vilket värde, som företaget i fråga tidigare har tagit emot under de senaste tre åren. Den som beviljar stöd är dessutom skyldiga att säkerställa att berörda företag får information om att det stöd som lämnas är ett försumbart stöd. Det beror på att EU-reglerna anger ett takbelopp på 300 000 euro som inte får överskridas. Kontrollförfarandet sker i dag med hjälp av ett intyg.
Ansökan om försumbart stöd/de minimi, samt tillhörande intyg om tidigare mottaget stöd, hanterar Tillväxtverket idag genom att projektägare antingen skickar in det som en komplettering i ärendet i Min ansökan, eller via e-post. Handläggaren får sedan hantera ansökan och intyget manuellt, och antingen maila eller publicera ut ett beslut till projektägaren. Till sist sker en diarieföring.
Den utveckling som nu pågår riktar in sig på att:
- Projektägare med hjälp av en ny funktion kan skicka in uppgifter i strukturerad form direkt i Min ansökan, och se direkt i gränssnittet vilka stöd som har godkänts.
- Effektivisera processen genom att möjliggöra att handläggaren hanterar försumbart stöd/de minimi direkt i Nyps
Det kommer att ta tre år från det centrala registret tas i bruk, tills intygsförfarandet kan avvecklas. Företag som vill ta emot stöd kommer därför att de kommande tre åren fortfarande behöva fylla i intyg.
Vad vi vet…
- Strukturerad data behövs för att kunna mata register
- Varje myndighet som beviljar försumbart stöd/de minimis är fortsatt ansvarig för sin stödgivning
- Nyps kommer automatiskt, med den nya funktionaliteten, att mata registret
- Registret behöver per företag kunna visa:
- Organisationsnummer på mottagande företag
- Bransch-kod (SNI)
- Belopp som beslutande myndighet beviljat
- Datum för beslutet
- Stödinstrument.
Vad vi inte vet...
- Hur det nationella registret kommer se ut och på vilken plattform
- Om Sverige kommer bygga ett eget, eller om vi kommer att använda det som kommissionen tillhandahåller
- Om det sker svenska förordningsförändringar för att bevilja försumbart stöd/de minimis.
Efter 2029
Intygsprocessen är planerad att bli helt automatiserad. Det innebär att:
- Inget intyg behövs
- Handläggare ser direkt om ett företag är berättigat till stöd eller inte
- Beslut fattas utifrån uppgifterna som finns i registret.
Läs mer om (de minimis-stöd) - Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten har samlat information om försumbart stöd/de minimi på sin hemsida. Där finns svar på vanliga frågor och en vägledning för hur kommuner och regioner kan ge stöd enligt förordningen.