Nyps och Nyps 2020 i sommar

Snart är sommaren här och med den kommer en del att tänka på för er som arbetar i Nyps och Nyps 2020. Vi har listat information och bra råd längre ner i texten.

Support

Supporten är bemannad hela sommaren men begränsad under veckorna 29-32. Komplicerade och/eller tekniska ärenden kan under ovanstående veckor ta längre tid att åtgärda. Tänk på att i första hand registrera supportärenden via Nyps servicesidalänk till annan webbplats, då telefonsupporten kan vara begränsad vissa tider.

Information och tips

  • För att kunna registrera beslut måste det finnas öppna perioder i Nyps. Detta görs i Nypsadmin Agresso och sker i samband med månadsskiften. Om de som normalt administrerar detta har ledigt måste det finnas ersättare för dessa personer.
  • Tillväxtverkets Agresso kommer vara öppet hela sommaren.
  • Om ni har stödmottagare som ska ansöka om utbetalning i Min ansökan ska du som handläggare se till att de har behörighet genom att rätt e-postadress eller e-legitimation finns upplagd bland kontakterna på ärendet.
  • Det måste finnas ersättare för era lokala systemadministratörer om de är lediga. Dessa personer ger vid behov nya lösenord till Nyps samt skapar nya användare och ger behörigheter till stödtyper och roller. För Tillväxtverket gäller som bekant andra rutiner för skapande av nya användare och lösenordsbyte.
  • Under sommaren kan vissa användare få tillfälliga behörigheter som till exempel Beslutsfattare. Då är det viktigt att denna behörighet inte tas bort förrän aktuella ärenden för denna beslutsfattare är beslutade. Om behörigheten tas bort för tidigt kommer ärendena att fastna.
  • Är du osäker på när ditt lösenord behöver ändas? Passa på att byta redan nu. https://kap.tillvaxtverket.se/kap/
  • Tänk på att KAP för administratörer finns i Citrix.

Innehållsansvarig: Ulrica Morelid

Tillväxtverket