Webbansökan: Problem med nyare versioner BankID säkerhetsprogram

I de senare versionerna av BankID säkerhetsprogram kan det uppstå problem med inloggning och signering i webbansökan. Det är viktigt att se till versionskontrollera säkerhetsprogrammet innan inloggning görs.

I och med att BankID säkerhetsprogram uppdaterats har en del saker förändrats. För många sökande innebär detta att det kan uppstå problem med framför allt inloggning.

Prolemen visar sig genom att inloggningsdialogen inte dyker upp.

I bakgrunden försöker nämligen säkerhetsprogrammet kontrollera sin version mot BankID-tjänsten centralt.

Tekniska problem vid legitimering

Kända problem med BankID säkerhetsprogram

  • Innan inloggning måste du eventuell versionskontrollera BankID säkerhetsprogram. Klicka här för att kontrolleralänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Använder du en nyare version av BankID säkerhetsprogram kan det ta ganska lång tid innan inloggningnsdialogen startar. Prova gärna flera gånger.
  • Om du inte alls lyckas logga in eller signera ansökan med hjälp av BankID. Kontakta i första hand din utgivare av BankID.

Internet Explorer 11 och BankID

Om du använder Internet Explorer 11 och BankID så är det problem att logga in i webbansökan eller Min ansökan.

Lösningsalternativ:

1. Använda en annan webbläsare exempelvis Firefoxlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

2. Ändra inställningar i Internet Explorer 11 enligt detta:

  • Välj 'Verktyg' i menyraden (eller kugghjulet längst upp till höger i webbläsaren)
  • Välj sedan 'Inställningar för Kompatibilitetsvyn'
  • Klicka på 'Lägg till' csign.se

Chrome och BankID

Om du använder en av de senaste versionerna av Chrome (version 32 eller senare) så kan det vara problem att logga in. 

Chrome kräver att du tillåter körning av pluginer. Det innebär att du är tvungen att tillåta körning av Nexus Personal där du ska använda ditt BankID för inloggning till Mina sidor.

Läs mer här hur du gör: Instruktion BankIDlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skulle ovanstående inte hjälpa måste den sökande ta kontakt med sin utgivare av BankID.

Innehållsansvarig: Ulrica Morelid

Tillväxtverket