Informations­träffen 16 juni - svar på era frågor

Nedan kan du läsa frågorna ni ställde och våra svar under informationsträffen 16 juni. Alla frågor är inte med då några ställdes flera gånger och andra var åsikter på saker som vi vid Nypscentralen tar med oss.

Fråga: Apropå företagsstödsrelaterat så undrar jag när (eller kanske OM?) vi på regionerna får utbildning i att skapa egna dokumentmallar?

Svar: Till hösten finns det planer på att börja arbetet och eventuella utbildningar för de som önskar att kunna administrera mallar för sina respektive organisationer. Exakt hur det här kommer att ske och när i tid under hösten får vi återkomma med.

Fråga: Hur hanterar regionerna ALMI Invest-fondärenden. Går ej att avsluta än.

Svar: Hur just dessa ärenden hanteras kan vi inte svara på. Generellt kan vi säga att ärenden i gamla Nyps som är levande inte ska avslutas förrän deras tid är inne.
Det är viktigt att ni själva håller koll på era ärenden i gamla Nyps och avslutar dem när de ska avslutas.

Fråga: Angående stängning i gamla nyps - vi bad om hjälp men har ej fått återkoppling från er? Handlade om att det fanns ärendet som inte gick att stänga.

Svar: Vi ber om ursäkt för att vi inte har återkopplat - hoppas att ni har fått återkoppling nu. Har ni inte fått det vill vi att ni hör av er till oss igen. Utifrån frågan vet vi inte vilken användarorganisation ni är eller om det inte gick att avsluta ärendena på grund av tekniska problem eller om ärendena helt enkelt ännu inte ska avslutas.

Fråga: Kommer funktionen med aktörsrapport i gamla nyps på något vis finnas kvar så vi handläggare företagsstöd kan se ett företags historik längre tillbaka än Nyps 2020?

Svar: På något sätt, ja. Sedan får vi se hur detta löses rent praktiskt, men i de fall historiken är viktig måste den finnas tillgänglig.

Fråga: Vilket datum skickade ni ut mailet om att avsluta ärenden i gamla nyps?

Svar: 11 maj 2023.

Fråga: Generell fråga kopplat till avtalen: Förändringen kring OTP kom lite plötsligt, känns som att det inte var jättelängesen vi gick över från dosor/RSA till ip-adressinlogg.

Svar: Till hösten kommer det inte längre vara möjligt med ip-adressinlogg (vitlistning). Åtkomst till systemen fpr du då via OTP.

Fråga: OTP anslutningen. Måste den göras innan semstern? Känns mycket stressigt att kunna fixa fram allt ni vill ha och folk har redan börjat gå på semester och få dem att gå in inom en vecka och logga in.

Svar: Nej det måste inte göras innan semestern. Regionerna kan anmäla vilka anv.id som det behöver förberedas för senare i sommar.

Fråga: Nypsbarometern projektmedel, sista listan syntes ärende-ID men även projektnamn är intressant att se.

Svar: Bra synpunkt! Den tar vi med oss och vill även skicka med att önskemål om våra analysverktyg är välkomna.

Fråga: Mailet vi fick igår ang OTP avser väl samma OTP som vi fått för en längre tid sedan (vi har redan ställt om till det)?

Svar: Ja det är samma.