
- Startsida
- Nyheter

Nyheter
Här kan du ta del av våra senaste nyheter.
-
25 februari – avslutade ärenden visas inte längre under Mina ärenden
Från 25 februari visas inte längre avslutade ärenden i Nyps 2020 under Mina ärenden. Det här har varit en efterfrågad funktion då det med tiden kan bli svårt att få en överblick av Mina ärenden. -
Se vad Nyps analys har levererat sen nyår
Nyps analys jobbar med utdata och statistik från våra system. Vi har efter nyår fått nya kollegor till gruppen och här kan du läsa vad de har jobbat med. -
Våra system – se vad vi utvecklar
Du och andra användare av våra system och tjänster ska kunna se vad vi utvecklar och hur vi jobbar. Därför har vi tagit fram Vår utveckling – sidor som visar vad vi arbetar med.
– Vår ambition är att v... -
Lär dig mer med våra nya lathundar
Nu finns en ny sida med lathundar på webbplatsen. Med hjälp av dem kan du ta dig igenom olika moment i våra system utan att behöva kontakta supporten.
-
Intervjuer ska förbättra för användarna
I arbetet med EU:s programperiod 2021 – 2027 genomför vi intervjuer med användare av våra system. Anledningen är att det ska bli så enkelt som möjligt för dem att söka stöd senare i år.
– Intervjuerna ... -
Kontrolluppgifter för inkomstår 2020 – skicka senast in 31 januari
Förra året gjorde nästan alla regioner utbetalningar till enskilda näringsidkare. De här utbetalningarna måste redovisas till Skatteverket. -
Nya modeller i Diver
I de nya modellerna kan du bland annat se uppgifter om sysselsättningsökning för kvinnor och män, stödmottagare och granskningsinsatser. Läs mer om vad modellerna innhåller i artikeln.
-
Begränsad support under jul och nyår
Vi hjälper dig i den mån vi kan med dina problem och funderingar under jul och nyår. Glöm inte heller att 31 januari är sista dagen lämna in kontrolluppgiftsredovisningen i Nyps. -
Så påverkar pandemin utvecklingen i Nyps-systemen
Coronakrisen har tyvärr gjort så att du inte kunnat ta del av de planerade förbättringar vi hade för Nyps-systemen under 2020. Men vårt arbete med stödet för korttidsarbete har lärt oss mycket och vi ...
-
Nypssystemen – det här gäller över jul och nyår
Från 17 december till 4 januari kan du inte besluta om utbetalningar i Nyps och Nyps 2020. 17 december är alltså sista dagen du kan ta beslut om utbetalning eller göra en i systemen för i år.
-
Löst – problem med Nyps servicesida
Onsdagen 21 oktober driftsattes en ny version av Easit (Nyps servicesida). Tyvärr ledde det här till problem med tjänsten. Nu är felet hittat och servicesidan ska fungera som vanligt. -
Nya Nypsavtal mellan användare och Tillväxtverket
Tidigare användaravtal har blivit uppdaterade. Den största förändringen är att det tidigare personuppgiftsbiträdesavtalet har ersatts. -
Hoppfullt slut på falska prenumeranter
Vi har under våren haft problem med falska prenumeranter på vårt nyhetsbrev. Nu har vi tagit fram ett nytt prenumerationsformulär. Det ska ha löst problemet. -
För dig som jobbar i Nyps och Nyps 2020 i sommar
Sommaren är här och då behöver du som arbetar i Nyps och Nyps 2020 tänka på en del. Vi har listat information och bra råd, inför semestern, längre ner i texten.
-
E-legitimation – problem att signera äldre ärenden
Du kan inte signera ärenden med beslut tidigare än 2019 med e-legitimation. Du kan fortfarande signera ansökan manuellt.
-
Nyps version 2.27 är i gång 2 juni
Efter tekniska svårigheter behövde vi skjuta på lansering av Nyps nya version. Nu är det klart att versionen ska vara redo 2 juni.
-
Version 2.27 av Nyps skjuts upp
I dag, 28 maj, skulle den nya versionen av Nyps vara i gång. Vi har valt att skjuta upp lanseringen då vi upptäckte ett fel när versionen testades.
-
Långsammare inloggning i Nyps efter ny uppdatering
I kväll, 27 maj, uppdateras Nyps till en ny version. En konsekvens av uppdateringen är att det kommer att ta längre för dig att logga in i systemet.
-
Problem med prenumerationer på vårt nyhetsbrev
Vi har rensat bort många falska mejladresser från vår prenumerationslista. Det finns ett liten risk att någon enstaka riktig användare och blev borttagen.
-
Långsamma system och driftstörning 20 maj
Vi har märkt av att våra system har varit långsamma av och till under en tid. Under förmiddagen 20 maj hade vi en driftstörning som gjorde systemen sega använda.
-
Nyps version 2.27 planerad för 28 maj
På kvällen 27 maj planerar Tillväxtverket att uppdatera gamla Nyps till version 2.27. Det är till största del en teknisk lansering. Den nya versionen innehåller anpassningar utifrån prioriterade drift...
-
Utveckling i Nyps 2020 – fas två i korttidsarbetet
Vi har under våren fokuserat all utveckling på stödet för korttidsarbete. Nu håller vi på att ro fas två i hamn och samtidigt pågår arbetet mot bedrägerier.
-
Nya stöderbjudanden från regionerna
Flera regioner har börjat rikta om sina medel för att hjälpa företag som drabbats av coronakrisen. Vi försöker hantera era ändringar så snabbt vi kan. -
Korttidsarbete och vårt arbete framåt
Stödet för korttidsarbetet har fortfarande vår största fokus. Men vi ser över hur vi ska jobba för att kunna genomföra våra andra arbetsuppgifter gentemot er.
-
Nyps 2020 och Min ansökan – öppna igen 9 april
Systemen kommer att vara öppna klockan 08.00 - 12.00. Det innebär att ni kan vara inne i Nyps 2020 och handlägga som vanligt under de timmarna. -
Nyps 2020 och Min ansökan – fortsatt stängda 8 april
Det här innebär att varken de som söker andra stöd eller de som handläggare andra ärenden ska logga in i systemen under onsdag 8 april. -
Nyps 2020 och Min ansökan – stängda 7 april
Många av er vet att vi jobbar med att utveckla våra system för hanteringen av stödet för korttidsarbete. I samband med arbetet behöver vi stänga våra system olika dagar och tider för uppdateringar. -
Vår supporttelefon stänger 6 april
Från och med måndag 6 april kan vi tyvärr inte hjälpa dig via telefon. Det här gäller tillsvidare. -
Korttidsarbete – vårt fokus för tillfället
Det ska gå att söka stöd för korttidsarbete 7 april. För att det ska vara möjligt lägger vi stort fokus på det arbetet. Tyvärr betyder det att våra ordinarie uppgifter tar längre tid. -
Vi måste ändra prioriteringar på grund av covid-19
Stödet för korttidsarbete är vårt största fokus just nu. Vi kommer självklart att jobba med de förbättringar vi tidigare utlovat, tyvärr tar dock arbetet tar längre tid. Men några förbättringar kommer...
-
Se demon från 12 mars och läs era obesvarade frågor
Trots tekniska problem kunde vi genomföra demon 12 mars. Vi har nöjda de åsikter vi fick från er. Ni gav både bra kritik på det vi har utvecklat och bra förslag på nya åtgärder. -
Påminnelse – skicka in era uppgifter senast 20 mars
23 mars börjar våra utvecklare arbetet med att få ut era kontaktuppgifter i Min ansökan. Därför behöver vi ha uppgifterna senast 20 mars.
Hjälpte informationen på sidan dig?