Tänk på det här när du beställer en utlysning

Det är viktigt att utlysningar blir begripliga och enkla att förstå. Här får du information och tips på hur du skapar en utlysning.

Utlysningar, eller erbjudanden om finansiering som vi också pratar om, är första steget för att projekt ska kunna få finansiering. Projekten kan sedan bidra till en positiv utveckling i samhället. Det är viktigt att utlysningarna är tydliga och enkla att förstå för den sökande.

Tänk på det här när du beställer en utlysning

Texten vänder sig till dig som arbetar i en organisation utanför Tillväxtverket. För dig som är anställd på Tillväxtverket gäller andra rutiner. Mer information finns på intranätet.

Du finns två olika formulär:

  • Utlysning för Företagsstöd.
  • Utlysning för Projektmedel och EU-stöd.

Ej klart!

Företagsstöd

Namn på utlysning

  • Använd samma namn på utlysningen i Min ansökan och Nyps som i extern information om utlysningen. Gärna ett tydligt namn som skiljer sig från andra utlysningar.

Utlysningens start- och slutdatum

  • Datum när utlysningen öppnar och stängs för ansökningar.
  • Om du inte anger något slutdatum kommer utlysningen att vara öppen tills vidare i Min ansökan och Nyps.
  • Tänk på vilket slutdatum du väljer. Tillväxtverket har servicetider på onsdagar, under servicen går det inte att använda våra system. Vi använder inte alltid tillfället och det kan förekomma servicetillfällen på andra dagar än onsdagar.

Beskrivning av utlysning

  • Kan du redan beskrivningen berätta hur projektet ska bidra till sysselsättning och tillväxt blir beskrivningen ännu bättre.
  • Beskrivningen får högst vara 500 tecken (inklusive blanksteg) och visas i Min ansökan.
  • Om du inte skriver något måste du försäkra dig om att de sökande kan få tillräcklig information om utlysningen på annat sätt än via Min ansökan.

Förordning/paragraf (visas ej för sökande)

  • Vilken förordning/stödform ska kopplas till utlysningen.

Anslag (visas ej för sökande)

  • Om utlysningen ska finansieras med annat än ordinarie anslag, ange vilket.
  • Det går att ange flera valbara som väljs i handläggning.

Uppdrag (visas ej för sökande)

  • Inom vilket uppdrag ska utlysningen vara knuten.
  • Det går att ange flera valbara som väljs i handläggning.

Innan du skickar in en utlysning

  • Kontrollera att blanketten är rätt ifylld.
  • Om du behöver hjälp kontakta någon i din organisation eller vår support.

Projektmedel och EU-stöd

 

  • Gemensam ansökan
  • Du kan direktlänka från din regions hemsida direkt till en utlysning i Min ansökan. Kom ihåg att du måste vara inloggad i Min ansökan för att komma till utlysningen.
  •  

Det viktigaste i texten ska komma först

Gärna redan i rubrik och ingress. I en utlysning är det viktigaste vem som kan söka och för vad.

Undvik långa ord och långa meningar

Ibland går det inte att byta ut långa ord, men försök. Och långa meningar så alltid att stycka upp i flera. Tjugofem procent av Sveriges vuxna har problem att ta till sig information i text. Det blir inte lättare om vi använder långa ord och meningar.

Använd ett vardagligt språk

Människor tar till sig text mycket bättre om språket är enkelt. Därför eftersträvar Tillväxtverket att använda ett vardagligt språk som alla förstår. Det handlar om demokrati. Fundera alltid över om det finns något enklare ord du kan välja. Skriv till exempel ”berätta” i stället för ”ange”. ”Berätta” är lättare att förstå och ”ange” har flera betydelser och kan misstolkas.

Skriv inte förkortningar

Det är ingen garanti att personen som läser texten förstår förkortningarna, skriv därför ut dem. Förkortar du något måste du ändå skriva ut det minst en gång.

Använd aktiva verb

Ett aktivt verb är till exempel skriver, bakar, utvärderar. Passiva verb är lätta att känna igen, eftersom de slutar på s. De går också att känna igen eftersom det inte syns någon som gör. Pressmeddelande skrivs, bullar bakas och insatser utvärderas.

Skriv ut vem som gör vad och med en gång löser du frågan om aktiva verb. Jag skriver pressmeddelande, barn bakar bullar och konsult utvärderar insatser.

Du som skriver vet ofta vem som gör vad, men för läsaren är det omöjligt att gissa sig till i en passiv mening.

Var konsekvent

Använd samma ord för samma sak genom hela texten. Om du varierar dig ska det vara medvetet och fylla en funktion, exempelvis tillföra en betydelsenyans eller göra texten lite mer litterär.

Exempel

  • Exempel på en ingress som inte är bra:
    ”Nu öppnar EU-programmet Norra Mellansverige (regionalt strukturfondsprogram) utlysning 2020.1 där det finns möjlighet att ansöka om stöd för investeringar för sysselsättning och tillväxt i regionen.”
  • Nytt förslag på samma ingress:
    Jobbar ni med frågor som bidrar till sysselsättning och tillväxt i Gävleborg, Dalarna eller Värmlands län? Nu kan ni söka finansiering hos oss.

Klarspråk handlar om demokrati

Språklagen säger att språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Om läsaren inte förstår vad du menar blir det svårt för hen att göra rätt. Det handlar ytterst om demokrati: att alla ska ha tillgång till och rätt att förstå vad som står i texter som skrivs av myndigheterna.

Allra först bör du göra klart för dig varför du skriver och vad du vill uppnå med din text. Tänk igenom hur du på bästa sätt når ditt syfte. Välj en lagom personlig ton.

  • Välj relevant innehåll.
  • Disponera texten på ett logiskt sätt.
  • Förklara allt som behöver förklaras.
  • Stryk sådant som inte behövs.
  • Skriv informativa rubriker.
  • Undvik långa och invecklade meningar.
  • Använd begripliga ord och förklara nödvändiga facktermer.
  • Sammanfatta det viktigaste.
  • Välj en genomtänkt grafisk formgivning.

Texter har ofta flera mottagare, men i regel en huvudsaklig mottagare. Försök att se din text med mottagarens ögon när du planerar, strukturerar och bearbetar texter.